Διαχρονικά για
τις κυβερνήσεις, η ανταποδοτικότητα ως κύρια κατεύθυνση αποτελεί τη πολιτική
που χρόνο με το χρόνο αγκαλιάζει όλο και περισσότερες από τις υπηρεσίες του
Δήμου. Ο στόχος αυτής της πολιτικής είναι, στο όνομα της οικονομικής
αυτοτέλειας των Δήμων, το σύνολο των δαπανών τους να καλύπτεται από τους ίδιους
πόρους.
Πρόκειται για
κεντρικό πολιτικό σχεδιασμό που εκπορεύεται από τη πολιτική της ΕΕ για την
τοπική διοίκηση και υλοποιείται από όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις. Έχουμε
δηλώσει κατ΄επανάληψη, δηλώνουμε και σήμερα ότι είμαστε αντίθετοι με αυτή την
πολιτική.
Είναι η πολιτική
που επιβάλλει το διαρκές «χαράτσωμα» ενός λαού ο οποίος πληρώνει ξανά και ξανά
με άμεση και έμμεση φορολογία και με ληστρικούς νόμους και κεντρικά και τοπικά.
Τα χρήματα που
λείπουν από τους Δήμους έχουν προορισμό τη πριμοδότηση με τσάμπα χρήμα αυτών
των λίγων που κάνουν κουμάντο στην
οικονομία.
Αποτελούν και
αυτά την περιβόητη ενίσχυση της
επιχειρηματικότητας και τη λεγόμενη «επανεκκίνηση» της οικονομίας.
Το βλέπουμε
καθημερινά με τη συνεχή μεταφορά αρμοδιοτήτων στους Δήμους χωρίς όμως αυτές να
συνοδεύονται από την αντίστοιχη μεταφορά πόρων.
Μέσα στο πλαίσιο
που περιγράψαμε εν συντομία, σε αυτό το εχθρικό περιβάλλον για τη τοπική
διοίκηση, με γνώμονα πάντα τα συμφέροντα του παριανού λαού και όχι οποιαδήποτε
λαϊκίστικη αντίληψη, διαχρονικά προτείνουμε μια άλλη λογική και αντίληψη για
την επιβάρυνση των δημοτών. Δεν είμαστε αιθεροβάμονες να πιστεύουμε ότι με τις
προτάσεις μας καταργούμε την αδικία και αποκαθιστούμε τη κοινωνική δικαιοσύνη.
Θεωρούμε όμως χρέος μέσα σε αυτό το δυσμενές τοπίο που διαμορφώνουν οι
κυβερνητικές πολιτικές, να βοηθήσουμε όπως μπορούμε τη λαϊκή οικογένεια, τους
μικρομεσαίους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολούμενους που έχουν πληγεί από τη
10ετη κρίση του συστήματος και τις πολιτικές των μνημονίων να σταθούν όρθιοι
μπροστά στη νέα επερχόμενη παγκόσμια καπιταλιστική κρίση που η πανδημία
επιταχύνει.
Αυτή είναι η διαφορά μας με τη δημοτική αρχή.
Κάθε χρόνο
αναγνωρίζει στα λόγια το δίκαιο των προτάσεων μας αλλά δεν κάνει τίποτα για να
αλλάξει φιλοσοφία και πολιτική την επόμενη χρονιά . Πολύ περισσότερο σήμερα
μετά την καταγραφή των μη δηλωθέντων τ.μ. των ακινήτων που πραγματοποιήθηκε το
2020. Στο Δήμο της Πάρου δηλώθηκαν περίπου 200.000 τ.μ. επιπλέον φτάνοντας το
σύνολο των δηλωθέντων τ.μ. από 433.000 σε 625.000 περίπου. Αυτό σημαίνει
ότι τα έσοδα του Δήμου από εισπράξεις
τελών καθαριότητας και ηλεκροφωτισμού μεσοσταθμικά θα αυξηθούν στο μέλλον περίπου
44%. Αυτό σε συνδυασμό με μια πολιτική
μείωσης αλόγιστων δαπανών μέσω ελέγχου και προγραμματισμού τους και με μια άλλη πολιτική χρέωσης τελών όπως
προτείνουμε παρακάτω, θα μπορούσε να στηρίξει όλους αυτούς που το έχουν ανάγκη
και να κάνει δικαιότερη τη κατανομή των βαρών.
Ας μην ανοίξουμε
βέβαια την κουβέντα για τις εγκληματικές ευθύνες της δημοτικής αρχής και τη
πολιτική της στη διαχείριση των απορριμμάτων, που τρέχει πίσω από τα προβλήματα
που έχει δημιουργήσει η ίδια με τη πολιτική και τις πράξεις της, εδώ και 6
χρόνια.
Ø 2ο
κύτταρο με καθυστέρηση τετραετίας,
Ø Λειτουργία ΧΥΤΑ
επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία,
Ø Ανεξέλεγκτες χωματερές
σε διάφορα σημεία του νησιού,
Ø Αδυναμία
διαχείρισης ογκωδών απορριμμάτων
Ø Ανεξέλεγκτη ταφή
σύμμεικτων απορριμμάτων σε περιοχές υδροφορίας του νησιού.
Ø Ανυπαρξία μέτρων
ελέγχου διάθεσης ανακυκλώσιμων υλικών
Η πολιτική της Δημοτικής Αρχής δεν μπορεί να προασπίσει τα
συμφέροντα του παριανού λαού είτε γιατί δεν αμφισβητεί την κυρίαρχη πολιτική, είτε
γιατί «κλείνει το μάτι» σε κάποιους, είτε γιατί έμαθε να βολεύεται με εργολάβους
. Όποια και αν είναι η αιτία, σημασία έχει το αποτέλεσμα.
Να λοιπόν οι δικές μας προτάσεις:
Ø Διαχωρισμός
οικιακών συντελεστών σε
Α) Συντελεστή
χώρων κύριας χρήσης και
Β)
Συντελεστή βοηθητικών χώρων (αποθήκες,
γκαράζ, ημιυπαίθριοι, υπόγεια, κ/χ, πισίνες κλπ)
Ø Διαχωρισμός
επαγγελματικών συντελεστών σε
Α) 1ο Συντελεστή
χώρων κύριας χρήσης ,
Β) 2ο Συντελεστή
χώρων κύριας χρήσης (γραφεία κλπ) ,
Γ) Συντελεστή
βοηθητικών χώρων (αποθήκες , υπόγεια, πατάρια, ανοικτοί στεγασμένοι χώροι,
πισίνες, φιλανθρωπικά – νοσηλευτικά ιδρύματα, πολ/κοί και εξωρ/κοί Σύλλογοι),
Δ) Συντελεστή μη στεγασμένων χώρων 2 ή περισσοτέρων κατηγοριών.
Ε) Συντελεστή για super markets,
πολυκαταστήματα, πρώην ΔΕΚ.Ο. , Κ/Χ 4*, 5* Ξενοδοχείων, τράπεζες .
Δικαιούχοι πλήρους απαλλαγής
1. Άποροι
2. Πολύτεκνοι με τέσσερα προστατευόμενα τέκνα και
άνω, με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 €.
3. Τρίτεκνοι με τρία προστατευόμενα τέκνα με
ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 25.000 €
4. Άτομα με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας
μεγαλύτερο ή ίσο του 67%, και ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 30.000€ .
5. Χήρος-Χήρα που δεν έχει τελέσει άλλο γάμο, με
1 ή 2 προστατευόμενα τέκνα και ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 20.000€.
6. Μονογονεικές οικογένειες των περιπτώσεων
απόκτησης τέκνου -ων χωρίς γάμο ή χωρίς σύμφωνο συμβίωσης των γονέων, με
προστατευόμενα τέκνα και ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 20.000€.
7. Μακροχρόνια Άνεργα Ζευγάρια ( πάνω από 1 έτος
) οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ, δηλώνουν στην φορολογική
δήλωση μόνο μία κατοικία έως 120 τ.μ για τον χώρο κύριας χρήσης και έχουν
ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 7.000€.
Σημείωση:
Η απαλλαγή αφορά μόνο την περίπτωση ανεργίας του πρώτου και της δεύτερης
υποχρέου στην φορολογική δήλωση και όχι στα φιλοξενούμενα τέκνα.
Δικαιούχοι απαλλαγής κατά το 50%
1. Πολύτεκνοι με τέσσερα προστατευόμενα τέκνα και
άνω, με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα από 30.001 έως 40.000 €.
2. Τρίτεκνοι με τρία προστατευόμενα τέκνα με
ετήσιο οικογενειακό εισόδημα από 25.001 έως 30.000 €
3. Άτομα με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας
μεγαλύτερο ή ίσο του 67% και ετήσιο οικογενειακό εισόδημα από 30.001 έως
40.000€.
4. Μακροχρόνια Άνεργοι ( πάνω από 1 έτος ) οι
οποίοι θα είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ, δηλώνουν στην φορολογική
δήλωση μόνο μία κατοικία έως 120 τ.μ για τον χώρο κύριας χρήσης και έχουν
ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 7.000€.
Σημείωση:
Η απαλλαγή αφορά μόνο την περίπτωση ανεργίας του πρώτου ή της δεύτερης υποχρέου
στην φορολογική δήλωση και όχι στα φιλοξενούμενα τέκνα.
5. Δικαιούχοι ΚΕΑ που δηλώνουν στην φορολογική
δήλωση μόνο μία κατοικία έως 120 τ.μ για τον χώρο κύριας χρήσης.
ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΤΑΠ Από
0,00035 σε 0,00025
Ας πάμε όμως και στα τέλη από τη διάθεση των κοινόχρηστων χώρων.
ü Υπάρχει μεγάλη
διαφυγή εσόδων, όπως κατ΄επανάληψη οι ίδιοι έχουν ομολογήσει, από αυθαίρετη
κατάληψη κοινόχρηστων χώρων.
ü Υπάρχουν πηγές
που δεν έχουν αξιοποιήσει, όπως διαφημίσεις κλπ
ü Δεν υπάρχει
πολιτική παραχώρησης και χρεώσεων για μια σειρά δραστηριότητες όπως διάθεση κοινόχρηστων
χώρων για προβολή ή διαφήμιση προϊόντων,
για άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας
κλπ
Τέλος να σημειώσουμε ότι η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που
στόχο είχε να ανακουφίσει α/α και μικρομεσαίους επαγγελματίες από τις συνέπειες
του πρώτου κύματος της πανδημίας, δεν έχει ολοκληρωθεί.
Καμιά δε πρόβλεψη δεν περιλαμβάνεται στις προτάσεις σας για τις συνέπειες
που υπάρχουν και θα υπάρξουν από το δεύτερο κύμα ή και τρίτο στη συνέχεια .
Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρξουν μέτρα στήριξης από μέρους τους Δήμου
γι΄ αυτούς που πλήττονται και προτείνουμε:
l Αναστολή
κάθε είδους μέτρων αναγκαστικής
είσπραξης -κατασχέσεων, πλειστηριασμοί,
δεσμεύσεις λογαριασμών- που βρίσκονται
σε εξέλιξη ή έχουν δρομολογηθεί
για χρέη προς τον δήμο για 6 μήνες. Να σταματήσουν
τώρα όλες οι διαδικασίες.
- Απαλλαγή από
την υποχρέωση καταβολής του τέλους κατάληψης κοινοχρήστου χώρου για όλο το
διάστημα που ισχύουν ειδικά περιοριστικά μέτρα στη λειτουργία
καταστημάτων. Παραγραφή των δημοτικών τελών που έχουν πιστωθεί για
το ήδη υπάρχον διάστημα εφαρμογής έκτακτων μέτρων για α/α με εισόδημα κάτω
των 12.000 ευρώ μέχρι το
τέλος του χρόνου.
- Απαλλαγή από
τα δημοτικά τέλη και φόρους (τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, τέλος
παρεπιδημούντων, τέλος 0,5% επί των
ακαθαρίστων εσόδων των καταστημάτων, φόρος ηλεκτροδοτούμενων) μέχρι 30/6/2021
Είναι φανερό ότι δεν μιλάμε για μικροδιορθώσεις στη πολιτική της
Δημοτικής Αρχής αλλά για μια άλλη πολιτική που κριτήριο της είναι η στήριξη
όλων εκείνων που καθημερινά ισοπεδώνονται από επαναλαμβανόμενες κρίσεις του
συστήματος και την πανδημία.
Αυτός είναι και ο λόγος που καταψηφίζουμε
την πρόταση της πλειοψηφίας.
Πάρος 20-12-20